đ #129
Het is niet gewoon vrijdag. Het is de vrijdag waarop de Gentse Feesten beginnen. Dat is 10 dagen mensen zoeken en niemand vinden. Heel veel 'waar?' sturen. Een bekerboekhouding bijhouden waar je welke bekers kan omruilen. Handelaars die iedereen 'goede feesten' wensen ook al is het nog geen december. Een jetlag opdoen zonder vliegen. Want vooral: dat is tot het ochtendgloren op een vuil plein staan. Debatteren over technologie, natuurlijk.
- Freddy
Tikkende ticketbom
Goed nieuws: de Taylor Swift-storm die miljoenen Europeanen deze week in de ban had is gaan liggen. Wonden worden gelikt, tickets worden als ware het trofeeĂ«n op sociale media getoond, harten zijn gebroken. In steden als Wenen, ZĂŒrich en Gelsenkirchen verliep de verkoop best vlot. Die in Parijs⊠verliep zodanig chaotisch dat men prompt besloot om die in Lyon te annuleren.
Dat ligt niet aan de Fransen, maar aan het Amerikaanse bedrijf dat instond voor de ticketverkoop in die twee locaties: Ticketmaster. In sommige locaties werkt Swift samen met spelers als Ticketcorner, Eventim of eBilet, maar het gros van de verkoop verloopt via de gigant die al sinds 1976 ticketing-software maakt. En dat SaaS-bedrijf ligt onder vuur - nu meer dan ooit.
Waarom? Dat heeft verschillende redenen. Voor veel fans die naast tickets grepen speelt het emotionele aspect mee. De Swift-manie is huge. Zo groot, dat ze letterlijk met geen enkel ander popfenomeen meer te vergelijken valt. In Amerika zijn er zelfs concerten waarop meer dan 20.000 Swifties zonder tickets op de parking mee staan te luisteren.
Om die stormloop op tickets op te kunnen vangen, werd gewerkt met het Verified Fan-systeem van Ticketmaster. Op basis van bepaalde parameters (in Europa moest je je registreren, in de VS en in de UK keek men wie er bijvoorbeeld merchandise of albums had gekocht) kreeg je een presale code. In de VS registreerden 3,5 miljoen mensen zich, waarna er 1,5 miljoen geselecteerd werden om eerder tickets te mogen kopen. Het systeem bezweek ei zo na: ondanks veel bugs en ellenlange wachtrijen verkocht men in de VS op 1 dag tijd 2,4 miljoen tickets.
Bij de verkoop voor de Franse concerten is het zelfs zover niet gekomen. Daar crashte de software omdat men de code pas vroeg nĂ de wachtrij, waardoor er honderdduizenden mensen stonden aan te schuiven die er eigenlijk niet thuishoorden. Amateurisme troef, want in sommige gevallen bezweek het platform zelfs terwijl men stond af te rekenen. Kan het techbedrijf voor die fouten verantwoordelijk worden gesteld? In Amerika mocht Ticketmaster zich alleszins gaan verantwoorden bij de rechter.
Zeker is wel dat ook de Europese politiek aandacht blijkt te hebben voor deze problemen van de middenklasse - en dat in de week waarin de auteur van De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan overleed. O ironie! Zo trekt de Nederlandse EuroparlementariĂ«r Lara Wolters ten strijde tegen de hoge ticketprijzen. âLive muziek moet geen luxe worden die alleen rijke fans zich kunnen veroorloven.â
Een beetje een gekke redenering - een concert van een popster is geen basisrecht - maar wanneer je zoân monopolie als Ticketmaster hebt is het interessant om even wat langer stil te staan bij die hoge ticketprijzen. De grootste stadia ter wereld hebben exclusieve contracten met Ticketmaster. Afhankelijk van de bron zou het tot 70 procent van de grootste locaties zijn, zeker sinds Ticketmaster in 2010 samenging met Live Nation dat die zalen ook zelf uitbaat en festivals als Rock Werchter en Graspop organiseert.
Concurrenten als AXS Tickets en SeatGeek maken geen schijn van kans, terwijl Ticketmaster vlotjes vage fees kan aanrekenen die het vervolgens in eigen zak steekt. Zo bleek uit een studie die de Amerikaanse overheid in 2018 publiceerde dat die aangerekende extra kosten vaak een pak groter zijn dan wat ze in werkelijkheid waren. In sommige gevallen vraagt men bijvoorbeeld 19 dollar om het ticket via mail te versturen. Duur grapje.
Nog duurder grapje: een ticket op de tweedehandsmarkt kopen. Daar waar âtweedehandsâ doorgaans synoniem is voor âgoedkoperâ, is dat bij populaire concerten wel even anders. Ticketmaster heeft, zeker in de VS, ook een groot deel van de resalemarkt in handen. Eenmaal een ticket wordt doorverkocht, gebruikt het 'dynamic pricing': hoe meer vraag, hoe hoger de prijs. Misschien, zo vertellen sommigen, houdt Ticketswap sowieso bewust een handvol tickets tijdens de reguliere verkoop achter de hand, om die meteen door te verkopen.
Een groot deel van die tickets worden vaak door bots opgekocht. TicketSwap - niet te verwarren met TicketMaster - wil dat probleem nu aanpakken. Hun oplossing: voor 8 euro per maand⊠krijg je een eigen bot.
- Smollie
- Derde keer goede keer? De EU heeft terug een transatlantisch verdrag gesloten, waardoor data terug naar de VS mag stromen. Opmerkelijk: Didier Reynders, eurocommissaris justitie, zegt dat hij zeker is dat het verdrag terug aangevochten zal worden.
- Franse eurocommissaris Thierry Breton vindt dan weer dat platformen als Snap en TikTok te weinig moderatie hebben gedaan tijdens de rellen daar. Hij waarschuwt dat ze vanaf 25/08 streng bestraft kunnen worden voor zo'n nalatigheid, als deel van de Digital Services Act.
- De rechter vindt dat de FTC onvoldoende haar huiswerk heeft gemaakt om de Microsoft x Activision-Blizzard deal tegen te houden. Het liet zich volgens haar bovendien te sterk beĂŻnvloeden door Sony-topman James Ryan. Ouch. De FTC plant de uitspraak wel aan te vechten. (Lees âïž #127 over de rechtzaak.)
- Streamingplatform Roku gaat samenwerken met Shopify, zodat kijkers meteen producten kunnen bestellen die ze op TV zien. Da's zo'n idee dat al eerder geprobeerd is, en al evenveel mislukt.
- Elon 'AI pauze' Musk lanceert xAI, een AI-bedrijf met als missie 'To understand the true nature of the universe'. In het bedrijf zit geen enkele vrouw, want die heb je niet nodig om een 'dick measuring contest' te doen. Meneertje Musk wordt zelf natuurlijk CEO, en voegt nog een titel toe aan z'n LinkedIn-profiel. xAI staat trouwens los van X Corp, de nieuwe entiteit achter Twitter.
- Bob blijft. Nog langer. Disney verlengt het contract van Bob Iger. Bob One zal nu tot eind 2026 blijven, terwijl z'n retour eerst tot eind '24 was.
Deze week verhuizen we van Twitter naar Threads. Twitter loopt leeg, maar op Mastodon of Bluesky loopt het ook niet meteen storm. Meta ruikt een kans, en lanceert de langverwachte Twitter-kloon, Threads. Intussen zijn er al meer dan 100 miljoen downloads, wat het de snelste lancering van een dienst ⊠ooit maakt. Smollie is er een van, en geeft zân indrukken.
Daarnaast gaan we een kijkje nemen op de zeebodem. Daar liggen namelijk kabels die meer dan 99% van het internetverkeer doorsluizen. Kritische infrastuctuur dus. Daarmee dat de VS niet langer Chinese kabels ziet zitten. âA cold war under the seaâ dus.
Te beluisteren in een duikboot maar dan liefst een stevige, en sowieso waar je anders podcasts scoort. Of hier:
#259: Draden en kabels
- Op đ Computer Club World kan je zien hoe onze merch de wereld verovert.
- Intussen zijn er foto's uit ondermeer Australië, Taiwan, Mexico, en nog een pak meer.
- Voeg zelf je foto's van je Computer Club-merch toe. Op vakantie of in de buurt, maakt niet uit.
Nog geen merch? Of nog meer merch kopen? Een paar kousen?
We geven de hele maand 5 euro korting op de hele webshop.
â computerclub.shop
Code: JULI5
Iedereen die merch komt, wordt trouwens automatisch ook Vriend van de Show, en krijgt tal van vriendendiensten.
Tot volgende week,
Bonjour les amis, Maxime, Neal, Quinten, Matteus, Jesse, Ben en Nina!
|